Kunstutstilling
Som årets markering av samefolkets dag viser Nordkappmuseet en utstilling med den samiske maleren Josef Halse og den finlandssvenske eksperimentelle kunstneren Simon Gripenberg.
Begge kunstnerne arbeider med naturen som utgangspunkt.
Halses uttrykksfulle, abstrakte malerier stilles opp mot Gripenbergs lekne, miljøbevisste installasjoner der kunst møter teknikk og alvor møter humor.
Begge kunstnerne vil være til stede på åpningen.
Det blir musikalsk innslag med "Gdim" fra Alta med samisk, kvensk og finske sanger.
Kuratorer: Emma Gunnarsson og Hilde Skancke Pedersen.
Maleriene i utstillingen er til salgs
Josef Halse er en samisk visuell kunstner. Oppvokst i Alta og Kautokeino.
Halse har kunstutdanning fra maler linja ved Kunsthøyskolen i Oslo.
Han arbeider med abstrakt og halvabstrakt maleri, med en motivkrets som henter impulser fra naturen.
Halse fotograferer ofte ute i naturen, og bruker fotografiene som skisser til sine malerier.
Hans arbeid er preget av fargene og rytmene gjennom skiftende årstider her nord.
Inntrykkene fra den vide naturen på vidda og ved kysten nedfeller seg i motivene hans, eller så går han tett innpå lyng og andre vekster og behandler inntrykkene i sine malerier.
Han maler både med akryl- og oljefarger på lerret eller plate.
Har er også musiker og tar det rytmiske fra musikken inn i maleriene og omvendt.
Selv beskriver han maleriene sine som visuelle joiker. Han eksprimenterer med ulike formater og malemedier, utforsker teknikker og utfordrer sine arbeidsmetoder i stadig nye undesøkelser og forsøk.
Han viste en utstilling ved Norges arktiske universitet, avd Alta i fjor, med åpning den 6. februar. På samme dag som i år feirer han altså samisk nasjonaldag med en utstilling på Nordkappmuseet i Honningsvåg sammen med kunstneren Simon Gripenberg
Simon Gripenberg er en finlandssvensk multikunstner fra Jakobstad i Ósterbotten, Finland.
I tillegg til kunststudier har han teknisk bakgrunn, noe som preger hans verk.
Han skaper verk som på lekne måter kombinerer kunst og teknikk.
Gripenberg bruker for det meste brukte materialer, og det kunstneriske utrykket og formspråket er derfor delvis tilfeldig og overraskende, noe som kommer an på hvilke materialer som finnes for hånden når verket skapes.
Hans tematikk tematiserer blant annet holdbarhet, miljø, natur, klima og sosial rettferdighet, i tillegg til teknikk.
For et par år siden utga Gripenberg publikasjonen "Sápmi -Svenskfinnland : samtal om kultur, miljö ock rättvisa".
Her møter det samiske perspektivet den finlandssvenske.
Hans seneste kunstutstilling var i Vasa, Finland. Utstillingen het "Rájahis - Grenseløs" og han inviterte den samiske kunstneren Hilde Skancke Pedersen til å stille ut sammen med ham.
Naturen er en sentral inspirasjonskilde for Gripenberg, som tiltales av langsomhet, enkelhet, lavteknologi og biomimikk - det vil si at man på en ydmyk måte lar seg inspirere av naturens egne geniale problemløsningsevne.
Hans kunstprosjekter er oftest eksperimentelle, og har koblinger til naturvitenskap.
Gjennom kunsten utforsker han fysikalske fenomen - for eksempel friksjon, rotasjon og varmevekslinger, samt alternative tankesett og tekniske løsninger.
I korthet kan man si at Gripenbergs verk kombinerer alvor med humor og håp, som framtidshåp. Rent konkret handler det først og fremst om installasjoner, men han har gjennom årenes løp også skapt performative verk i form av offentlige skulpturer.
Noen verk i utstillingen på Nordkappmuseet har direkte koblinger til is og snø, og knytter seg på denne måten til det lokale miljøet og Nordkappmuseets profilering.
Nordkappmuseet ønsket å tilby Simon Gripenberg utstillingsplass med åpning 6. februar på grunn av hans arbeid med å gjøre samisk kunst kjent i Österbotten, og på grunn av hans høyst aktuelle kunstnerskap.
På hjemmesiden https://simonshares.org/pics.html kan publikum gjøre seg kjent med en del av Gripenbergs tidligere kunstprosjekter. På youtube.com/simonshares finnes det dokumentasjon av en del kunstnerisk prosesser. På issuu.com/simonshares finnes det noen publikasjoner åpent tilgjengelig.