Hopp til hovedinnhold

80 år siden 1944: videregående skole

I 2024 er det 80 år siden Vest-Finnmark ble nedbrent, og Øst-Finnmark frigjort under andre verdenskrig. Derfor har vi laget undervisningsoppgaver til videregående skole.

Norge var under tysk okkupasjon fra 9. april 1940 til kapitulasjonen 8. mai 1945. Øst-Finnmark ble imidlertid frigjort av sovjetiske styrker allerede 25. oktober 1944.

I frykt for en sovjetisk fremrykning, iverksatte Tyskland den brente jords taktikk i Finnmark og Nord-Troms for å hindre sovjetene i å følge etter. Den 28. oktober 1944 beordret okkupasjonsmakten tvangsevakuering av befolkningen. Omtrent 50.000 mennesker ble da sendt sørover på tysk ordre.

Fiskere som hadde egne båter, tilgang til drivstoff og tillatelse til å ferdes på havet, kunne styre sine egne reiser. Rundt 40 båter utnyttet muligheten til å flykte østover til det frigjorte Øst-Finnmark. Før 8. mai 1945 ble over 400 personer registrert ankommet.

Sovietunionen bestod av 15 stater, som i dag er egne land: Russland, Estland, Latvia, Litauen, Ukraina, Usbekistan, Kasakhstan, Belarus, Aserbajdsjan, Tadsjikistan, Kirgisistan, Turkmenistan, Georgia, Moldova og Armenia.

Forstå kilder: start her

En kort introduksjon til hvordan man kan se på kilder.

  • 1/1
    Her er en kort video som presenter elementer for kildekritikk, og ting man bør tenke på når man bruker kilder.

Les de fem tekstutdragene under, og svar på spørsmålene:

• Hvem er forfatterne av tekstutdragene, og hva er deres tilknytning til hendelsene de beskriver? Kan man si noe om hvor lang tid det har gått fra hendelsene skjedde, og til historien blir fortalt?
• Hva er formålet med de ulike tekstene? Hvem er ment å være publikum?
• Hvordan påvirker forfatterens meninger eller holdninger fremstillingen i teksten? Gi eksempler på utsagn som kan reflektere forfatterens synspunkter, og vurder hvordan dette kan påvirke tekstens troverdighet.
• Sammenlign to av tekstutdragene. Hva er de viktigste forskjellene i hvordan hendelsene beskrives?
• Hvordan kan ulike personlige erfaringer påvirke hvordan historiske hendelser blir fortalt?

Karis krig: Ti år og flyktning i eget land

«Byen vår skulle brennes fordi nazistene var desperate etter å vinne krigen. Tyskerne og quislingene trodde de ville vinne hvis de brente ned alt i nord, etter at russerne hadde kommet over grensen for å hjelpe nordmennene. De bestemte seg for å ødelegge alle bygninger, veier og broer.

Alt dette hørte vi de voksne snakke om. Likevel fikk jeg meg ikke til å tro det. Men uansett måtte vi reise og ta farvel med hjemmet vårt. Jeg var oppe på loftet og ga dokka mi, Åse, en siste klem.
- Ha det, Åse, vi ses når krigen er over! hvisket jeg i øret hennes.
Jeg håpet at akkurat vårt hus skulle bli spart. Derfor la jeg henne lengst inne i kottet. Der kunne hun ligge og vente til familien vår kom tilbake.
Tre små ting som jeg var særlig glad i, skulle få være med. De fikk akkurat plass i lomma på den tykke vinterkåpa mi.»

Utdrag fra barneboka Karis krig: Ti år og flyktning i eget land av Anne Ellingsen, Ford forlag (2020), s. 27-30.

En «quisling» er en landsforræder. Ordet kommer fra Vidkun Quisling, som ble dømt til døden for landssvik etter andre verdenskrig.

«Sterke minner fra tvangsevakueringa»

«Julie Lillian Hansen var akkurat fylt syv år da hun og familien måtte evakuere Skippernes i 1944. Hun husker kun bruddstykker, men disse er så tydelige. Tydelige nok til at hun fortsatt får en støkk når hun er i barndomshjemmet og hører flydur.

(...)

Kun én gang under reisen kan hun erindre at foreldrene og de andre voksne viste en anelse frykt. Det var den første kvelden etter at de hadde forlatt Sørøya. De hadde lagt seg til i en fjord i Nuvsvåg, en bygd i Loppa kommune i Finnmark. Der skulle de overnatte. Plutselig kom en båt seilende mot dem. Uroen spredte seg blant de voksne. Var det tyskerne som kom? Det var det ikke. Den fremmede båten var ikke så fremmed likevel. Det viste seg at den ble ført av kjentfolk, nemlig han de kalte for “Nils i Moan” fra Seiland, som skulle samme veien som dem.

Hadde de fått beskjed om hvor de skulle, eller dro de bare, med håp om underveis å få vite om hvor det var ledig husrom? Julie vet ikke, men i alle tilfelle havnet familien Monsen i Øksfjord og Indre Sommerseth, hos ekteparet Lily og Herman Sommerseth, som bodde i et vertikaldelt hus sammen med sine to sønner. Familiene Monsen og Mikkelsen fikk bo i den ene delen av huset, mens familien Sommerseth bodde i den andre. Julie delte rom med søstrene Oliva og Viktoria.

Vi ble tatt veldig godt imot. Jeg har bare gode minner derfra, og det tror jeg foreldrene mine også hadde, sier Julie.»

Utdrag fra artikkelen «Sterke minner fra tvangsevakueringa», av Julia Renate Ingebrigtsen, transkribert av Liv-Unni Priestley, Øyfolk: årbok for lokalhistorie og kultur i Hammerfest (2022)

Sigvald Samuelsen: fra Smørfjord til Toten

«- Det var ikke en fin reise nedover. Det var det ikke, med Carl Arp. Der døde folk, og der fødtes folk. Skipet vi dro med ble kalt for dødsskipet. De hadde et til skip som gikk ifra Hamnbukt, «Adolf Binder». Carl Arp var større, og det var flere mennesker om bord. Vi var 1850 evakuerte om bord. Vi hadde en krok for oss selv, og det lå vi på halm. Der var bestemor også. Nei, det var ikke så greit det der.​

- På den ene sida på dekket laga dem mat, og på den andre sida hadde vi do. Det ble jo måkka ut på havet det der. Og dopapiret fauk i matkasserollan. Det ble jo smitte i maten. Jeg fikk diare, og det har jeg vært plaget med siden. Jeg hadde, antar jeg, tander mage. Jeg har mange ganger spekulert på hvorfor jeg hadde vondt i magen. Jeg hadde lest litt i bøker, og jeg lurer på om det ikke sto i det her «Porsangerfolket» om evakueringa, og da kom jeg på hvorfor magen var så slitsom. Jeg skjønte hvorfor jeg ikke tålte noe, og hadde diare på diare.

- På båten klatret vi unger oppå dekk og pleide å være under presenningen. Vi ble jaget ned av tyskerne i full fart. Før vi kom til Narvik måtte han far føre meg på dekket. Jeg var så dårlig at jeg ikke klarte å stå på beinan. Jeg måtte få frisk luft. Han førte meg opp, og heldigvis var det en snill tysker der som tok meg imot og satte meg i et hjørne av skranken. Holdt meg oppe - sånn at jeg fikk være oppe. Men det husker jeg ikke – jeg tror jeg var så dårlig at jeg husker ikke om jeg måtte ned igjen, eller var der til vi ble sendt i land. Men jeg antar at jeg var sendt ned igjen.

Så du ble syk på båten?

- Ja, jeg gikk jo om bord som en frisk gutt, og gikk ut som en syk. Da var jeg 14-15 år. En syk, ung gutt.»

Utdrag fra intervju med Sigvald Samuelsen på nettsiden Evakueringsminner 1944 - 1945. Intervjuet ble utført av Svanhild Andersen og Sigvald Persen, mens Kristin E. Hansen har redigert.

Dagboknotat

«Og så kommer de sydover til oss. Og her står de, uten klær, uten mat, uten eksistensmidler – og muligheter. For tyskerne og NS som har bragt våre landsmenn der nordfra i denne ulykke, de har hverken evnen eller viljen til – utover det rent reklamemessige – å hjelpe. Dertil kommer at Finnmarkingene har sin fri sjel og tanke, som reiser seg mot den siste skjensel: å ta imot hjelp fra de som med velberåd hu har skapt ulykken. Hjelpen må komme fra annet hold: fra oss som kjemper for samme sak. La oss vise at vi ikke svikter disse landsmenn som har fått de tyngste byrdene å bære […]»

Dagboknotat av Johannes Heimbeck 25. november 1944, gjengitt i bokverket Andre verdenskrig i nord, bind 3 Kampen om frihet (2022), kapittelet «Tvangsevakuering» av Heidi Stenvold og Gaute Lund Rønneby.

Militærrapport fra Øst-Finnmark

«Så er det de reisende. Det er mange typer, men alle er ute i livsviktige ærender. Folk som sitter tilbake til sin by, sin bygd eller det som engang var deres hjem. Folk som søker sin kone, sin familie eller andre kjære. Folk som skal til sitt arbeid. Gamle mennesker, unge mennesker og barn. Alle trøtte og slitne, med engstelse i ansiktsdragene og spørsmål i øynene. Noen er optimister og andre synes ikke det er noe håp. Men felles for alle er at alle går og venter på at alt skal bli bedre og håper at det må skje fortere enn de tror.

En ser snart at det er lite av klær blant folk. Der vi hutrer i våre varme frakker kan det stå en kar med alminnelig dress. "Jeg har heldigvis et slikt godt sett undertøy på meg" sier han, liksom for å undskylde seg for at han ikke har noen frakk. Har han godt sett undertøy på seg, da kan en være sikker på at han ikke har andre sett undertøy hjemme, for de pakkenellikene har han samlet omkring og innen synsvidde består ikke av klær. Det er en seng, et vaskebrett, noen lerretsposer som kan inneholde mel eller erter, en stol og en bokhylle. Rester fra hjemmet, en vet det ikke og spør ikke.

Slik er det med dem alle. De kommer ned på avbrente kaiene før det gråner dag, famler i mørket, finner båten de kan ha ventet på i dagevis, og firer ned sine eiendeler. Så kravler de ombord. Det er fjære sjø og stiger finnes ikke alle steder, så det kan være jobb nok for en ungdom å greie klatringen. Vel kommet ned forsøker de alle å samle sammen sakene sine og om mulig holde et øye med dem i gråmørket slik at ingenting kommer bort. De har mistet nok de fleste av dem og har ikke mer å gi fra seg. Andre har for lite og tar gjerne med hvad de kan få.»

Utdrag fra en militærrapport av Arne Alexandersen, «Rapport fra ekspedisjon 5, til 21. desember 1944,» Bjørnevatn, 22. desember 1944. Adressert til Oberst Dahl.

Sitat

«Vi va ti menneska i en firemannslugar, og ei barnevogn. Og kakkerlakka! Dæm slapp sæ jo ned på brødskiva.»

Sitat fra en person som ble tvangsevakuert med skipet «Stella Polaris», gjengitt i et intervju med forsker Heidi Stenvold til Gjenreisningsmuseet for Finnmark og Nord-Troms.

Overvintrerne er de som bodde i huler, gammer og andre midlertidige bosteder vinteren 1944-45. Dette var mennesker som flyktet fra å bli tvangsevakuert til andre deler av landet.

Se på kartet og bruk lenkelisten under, og svar på spørsmålene:

• Diskuter hvorfor noen mennesker valgte å skjule seg i stedet for å bli tvangsevakuert. Hva kan ha påvirket deres beslutninger?

• Velg en spesifikk plassering på kartet hvor folk skjulte seg. Utforsk hvordan det å skjule seg i denne typen miljø kan påvirke menneskenes daglige liv og mentale helse.

• Finn ut hvordan redningsaksjonen fra Skottland foregikk. Hvem var involvert, og hvordan ble aksjonen planlagt og gjennomført?

Kart over Sørøya i Finnmark

Over 1000 mennesker gjemte seg i huler og gammer på Sørøya. De ville ikke bli tvunget til å reise noe sted. Her er et kart som viser hvor disse menneskene gjemte seg om vinteren fra 1944 til 1945.

  • Kart over Sørøya med trekanter som markerer huler og gammer der mennesker skjulte seg vinteren 1944-45.
    1/1
    Illustrasjon: Kart&grafikk / Gjenreisningsmuseet

Flere kilder om overvintrerne i Finnmark 1944-45

Her er flere kilder som forteller om de som måtte flykte fra hjemmene sine, men som ikke lot seg tvangsevakuere.

«Folk søkte tilflukt i gammer, hytter, mellom berg og i bunkere, og de som ble oppdaget av tyske soldater opplevde å bli tvunget til å forlate skjulestedene sine mens kampene fortsatt pågikk.»

Sitat fra Nina Planting Mølmanns doktoravhandling Finnmark mellom frigjøring og fred: Livsvilkår blant overvintrere fra 25. oktober 1944 til 8. mai 1945, UiT (2024).

  • Hva mener studentene om Finnmark? Har de god grunn til å mene dette? Hvorfor/ hvorfor ikke?
  • Hvordan oppfatter du måten ungdommene snakker på i intervjuet fra 1946, sammenlignet med hvordan unge snakker i intervjuer i dag? Hva kan være grunnen? Finn et intervju fra ungdom fra de siste årene, og sammenlign hvordan de snakker.
  • Diskuter hvordan meninger og verdier fra ulike aktører (lokalbefolkning, myndigheter, kommentarer på sosiale medier) kan påvirke utviklingen av et område.

Gå sammen i grupper på 3-6 personer. Hver gruppe lager én seksjon av utstillingen.

Kuratoroppgaver: Diskuter og velg bilder og gjenstander sammen. Bruk bildedatabasene under, og finn gjerne andre gjenstander, bilder og tekst dere vil bruke. Avstem for endelig valg for deres seksjon.

Designeroppgaver: Planlegg og lag utstillingslayouten sammen. Bestem font, eventuell bakgrunn for bildene, farger, og hvordan bildene skal henge.

Markedsføring: Lag innlegg til sosiale medier og organiser aktiviteter til besøkende (f.eks. quiz).

1. Velg bilder og eventuelt andre gjenstander, bilder eller tekster som dere vil bruke.
2. Skriv tekst til hvert bilde. Standard lengde: 50-80 ord.
3. Skriv en introduksjonstekst til deres seksjon. Standard lengde: 120-150 ord.
4
. Skriv en felles introduksjonstekst til utstillingen. Standard lengde: 150-200 ord.
4. Formater tekst og eventuell bakgrunn etter deres design.
5. Skriv ut bilder og tekst, heng opp og følg utstillingslayout dere har bestemt for deres seksjon.


Bilder fra Sørøya

Mennesker på Sørøya ble evakuert i februar 1945, etter å ha overvintret i huler og gammer siden oktober og november 1944. Klikk her for å se bildene.


Bilder fra det frie Øst-Finnmark

Øst-Finnmark ble frigjort i oktober 1944.
Klikk her for å se bildene.

Kompetansemål, videregående skole

Norsk VG1/VG2

• Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

Samfunnsfag VG1/VG2
• Utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier.
• Utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger.

Historie VG2/VG3
• Utforske fortiden ved å formulere problemstillinger, finne, vurdere og bruke ulikt materiale og presentere egne slutninger.
• Utforske menneskers handlingsrom og valgmuligheter i konfliktsituasjoner og vurdere konsekvenser av valgene de har tatt.

    Museum24:Portal - 2024.09.14
    Grunnstilsett-versjon: 1