FINDUS i bilder gjennom et langt liv: bildeserie

Denne gangen er det trålere som er i fokus i vår bildeserie fra Findus. Gjenreisningsmuseet har over 5000 bilder fra Findus historie i sitt arkiv, og vi vil tilgjengeligjøre et utvalg av disse bildene i bildeserier på våre nettsider.

• 1/17
    Premieutdeling for kvalitet og bruttofangst. Konkurranse for trålere i 1963-64.
  • 2/17
    Premieutdeling for kvalitet og bruttofangst. Kåre Nordhus deler ut premie til skipper Reidar Jensen. 1963-64.
  • 3/17
    Fraktbåt "Iden". Reder Arthur Skjeldes, Kvalsund førte fisk fra småbrukene til Findus. Her ved Finduskaia på 50-tallet.
  • 4/17
    Arbeid på sidetråler på 50-tallet. På den tiden var det 22 mann om bord.
  • 5/17
    S/TR "Angle", den første leide tråler. Her med fraktbåten "Morild" på siden.
  • 6/17
    Fiskebåt "Stanly" fra Neverfjord på 50-tallet. Det var ikke anledning for småbåter å levere direkte til Findus på denne tiden. Småbåtene måtte levere til et annet mottak som så samlet opp og leverte til Findus.
  • 7/17
    S/TR "Findus" ble omdøpt til "Skaidi" etter ombygging fra kullfyring til olje i 1954. Her ligger tråleren ved Akershus festnings kai i Oslo. Moderniseringen skjedde ved Kolnes mek. i Tønsberg.
  • 8/17
    Ole Kristian Kristiansen og Per Gjengstø i kontroll av maskevidde i trålen. På denne tiden skulle den være 135 mm. Vidden var satt for at småfisken skulle slippe ut.
  • 9/17
    Fra M/T "Biggas", det største hysehalet av Findustrålerne på 35 tonn, og ble tatt med flytetråd. Flytetrål var kun lovlig i kort tid på 70-tallet fordi det trakk for mye småfisk.
  • 10/17
    Tr. "Stallo" i opplag ved Gabrielsenkaia. I 1984 var fiskekvotene per tråler som ble innført i 1976 så sterkt redusert at trålerne måtte ligge lenge i opplag. Dette medførte permitteringer for fabrikken.
  • 11/17
    En demonstrasjon på gode sjøbåter. Båtene kunne fiske i opptil storm, men da kun i medvind. I denne styrken gikk kystvakta ofte til land.
  • 12/17
    På hekketrålerne foregikk arbeidet med fisk under dekk. Totalt 8 fiskere fordelt på 2 skift. Hodekapping og sløying forgikk i maskin. Etterrensking og skylling før fisken gikk i rommet. En fisker var i rommet og la i kasser. På dette bildet: Detleif Johannesen (fremst) og Torbjørn Kaspersen bak til høyre.
  • 13/17
    Tr. "Håja" var den første hekktråleren Findus fikk bygd. Den kom til Hammerfest våren 1966. Den ble bygd etter en stor mengde med data om fangster, fiskefelt og fiskeripolitikk. "Håja" hadde fiskemelfabrikk ombord. Dette bildet er tatt på vårparten, og viser slitasje på båten gjennom vinteren. Egentlig var denne tråleren aldri noen stor suksess, og trålerne på 70-tallet ble svært forskjellig fra denne.
  • 14/17
    Arbeid på gammel sidetråler på 60 -tallet. Her sløyes fisken før den legges i skyllekaret.
  • 15/17
    På 60-tallet var det mange stubbere, eller linebåter, knyttet til Findus. Disse fisket på slutten av året helt opp til kanten av isen.
  • 16/17
    "Masi" var nummer to på en serie av 9 hekketrålere som ble bygget til til Findus fra Sterkodder mek, i Kristiansund i perioden 1969-1973.
  • 17/17
    Tråleren "Røeggen" ankommer Hammerfest 17. mai 1965. Dette var den første av hekketrålerne sammen med "Br. Småvik" som ble bygget for norddorske redere. "Røeggen" hadde også mulighet til å fryse rundfisk i blokk.