Hopp til hovedinnhold

Tirpitz-anlegget

Generator fra det tyske slagskipet Tirpitz

Provisorisk E-kraftverk fra 1951, med generator fra det tyske slagskipet Tirpitz. Anlegget ble satt opp i Honningsvåg under gjenreisninga og skulle skaffe ekstra strøm til fiskeindustrien rett etter krigen. Anlegget stod opprinnelig bak sildoljefabrikken i Storbukt. Det ble flyttet i forbindelse med bygging av traseen til Fatima. Anlegget står i dag på det gamle fergeleiet i Storbukt.

En forutsetning for å realisere industri planene under gjenreisningen av Finnmark etter 2. verdenskrig, var elektrisk kraft. Det viste seg allerede før krigen at Honningsvåg Elektrisitetsverk ikke hadde kapasitet nok. Man var derfor kommet i gang med å utarbeide planer for utbygging av Repvåg-vassdraget før krigsherjingene startet.

Arbeidet med kraftverket startet i 1947 med 1. byggetrinn ferdig i 1953. Neste byggetrinn kom i 1957 og det 3. byggetrinn i 1966 da kraftverket og linjenettet i det vesentlige sto ferdig.

Mens man ventet på Repvågkraften ble Samdriften (Repvåg Kraftlag og Honningsvåg Elektrisitetsverk) stiftet i 1951. Samdriften overtok en av hjelpemotorene fra den tyske slagkrysseren Tirpitz. Men produksjonen med et dieselaggregat var dyrt. Da strømleveransene fra Repvåg anlegget kunne begynne 1. november 1953, fikk man ordning med Honningsvåg Elektrisitetsverk om avvikling av Samdriften "for å imøtekomme det sterke krav fra abonnentene om billigere strøm".

Tirpitz-anlegget kom ennå i mange år til å virke som reserve for lysbehov på Magerøya. Det ble også benyttet i samkjøringen, og gjennom denne er det solgt Tirpitz-kraft helt ned til Oslo.


Kilde: "Nordkapp en fiskerikommune" av Einar Richter Hanssen

Les mer om slagskipet Tirpitz på Det store norske leksikon


  • 1/2
    Bilde tatt av generatoren
  • 2/2
Museum24:Portal - 2024.11.12
Grunnstilsett-versjon: 1