Teaterforsetilling for barn på kvenfolketsdag

• Nils & Meggas fortellere til Teaterforestillingen

Nils & Magga

Honningsvåg markerer kvenfolketsdag 16.mars med teaterforestilling for barn.

Tegneserien NILS & MAGGA har for lengst tatt steget opp på scenen og var i fjor høst del av Den Kulturelle Skolesekkens (DKS) program i Troms og Finnmark. For å realisere teater drømmen har tegneserieskaper Terje T. Wollmann fått meg seg Ørjan Steinsvik og Borghild Otelie Aasebøstøl opp på scenen. 16. mars står Nordkappmuseet for tur.
Markering av kvenfolketsdag er ikke noe nytt i Porsanger, men på Nordkapp er det et uttrykk for en gryende nysgjerrighet og bevissthet rundt det kvenske også i denne delen av vårt nordligste fylket. - Det var stor oppslutning rundt markeringen av dagen i fjor Nordkapp kommune flagget for første gang. Vi forventer det samme i år sier avdelingsleder Heidi Holmgren på Nordkappmuseet.
1.– 4. klasse fra Honningsvåg skole skal komme på forestilling NILS & MAGGA på Nordkappmuseet.

Mysteriet på vidda.
Teaterstykket bygger på den første tegneserien om Nils og Magga hvor vi får et innblikk i deres rastløse hverdag. Men det er først når onkel kommer på besøk at historien skyter fart med bilkjøring, godteri utdeling og røverhistorier. Dette legger grunnlaget for barnas ville fantasi og før vi vet ordet av det befinner vi oss midt ute på vidda med et forsvinnings mysterium som må løses med hjelp av publikum.

Det unike med forestillingen er at vi blander inn tegneserie mediet som en egen fortellerstemme