Skrevet i stein - Marte Lill Somby Kunstutstilling

Åpning av utstillingen «Skrevet i Stein» på Samefolkets dag 2023

Nordkappmuseet har gleden av å ønske Marte Lill Somby velkommen med sitt aktuelle pågående kunstprosjekt «Skrevet i Stein» til Samefolkets dag mandag 6. februar 2023 kl. 17.00. Utstillingen er på museet til 5. mars 2023.

I dette prosjektet ønsker Marte Lill Somby å gi deg som jente, kvinne, dame, áhkku en stein. Skrevet i stein. Med ditt ord.

En stein, en kvinne, ett ord.

Om Kunstneren

Marte Lill Somby er samisk-norsk billedkunstner som bor og arbeider i Karasjok. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Tromsø og jobber med alt fra grafikk, broderi, tegning, video, duodji til skulpturelle installasjoner.

«I 2020 startet jeg prosessen med å forme dette prosjektet og formidlingen startet i 2021.Tilbake i 2018 kom jeg over en steinfjære i Laksefjorden og begynte å samle noen steiner med meg. Da visste jeg ikke hva jeg skulle bruke steinene til. Som kunstner og kreativ person måtte jeg ta disse hvite steinene med hjem. Og en dag så fortalte de meg hva de skulle brukes til», forteller Somby.

Hun forteller videre «Vold er et problem over hele verden, men prosentandelen kvinner utsatt for vold i samiske miljøer er markant høyt. Det kan være psykisk, fysisk eller seksuell vold. Det er de samiske kvinnenes historier jeg nå vil få frem med deres egne ord. I prosjektet har jeg også valgt å fortelle om mine egne hendelser i form av vold i nære relasjoner. For å skape tillit og bro med mine medsøstre».

Som livets sirkel har historien en tendens til å bli gjentatt. Derfor bruker kunstneren rullesteiner som hun selv har plukket til å symbolisere dette.

Hun skaper et abstrakt møte i et gallerirom. Steiner som ser uberørte ut. Ikke før du kommer helt nært kan du se et ord gravert inn i hver stein. Ingen av ordene er positive. Kvinnene har uttrykt sin følelse fra tiden de ble utsatt for vold i nære relasjoner.

Somby forklarer videre at «I mitt prosjekt får du en «stemme» med en stein. Du vises i form av sannhet, med ordtaket som er motsatt og som ofte brukes på norsk «Det er ikke skrevet i stein». Det er altså ikke sikkert eller sant.

Men med et fysisk inngravert ord, skrevet på stein så vil jeg si at det er helt sikkert og sant!

• Kunst av Marte Lill Somby. Kvinnekropp med reinhjerte
  • Kunst av Marte Lill Somby. To samiske damer/jenter