Hopp til hovedinnhold

nyMusikk Salong: Portugisiske lydkunstnere med residensopphold på Magerøya/Máhkarávju

• Bilde av et berg
  • 2/2

De portugisiske kunstnerne Mestre André, João Polido, Adriana João og Rita Santos vil presentere seg og sitt arbeid under et residensopphold på Magerøya/Máhkarávju i juli.

I prosjektet Particular Universal har nyMusikk i samarbeid med Out.Ra tilbudt residensopphold for norske kunstnere i den portugisiske byen Castro Marim. Nå inviteres portugisiske kunstnere til MagerøyaMáhkarávju, helt Nord i Norge og Sápmi. Her skal de jobbe med sted, identitet og minner, med området som utgangspunkt.

Oppholdet varer 3.-9 juli. Her vil de få omvisninger og lære om lokalhistorie, mytologi, kunsthistorie, samisk historie og om samtidens politiske diskusjon knyttet til området. Med det som grunnlag skal de finne relevante prosjekter å jobbe med. De kunstneriske resultatene kan ta ulike former, som feltopptak, installasjoner, akustiske og elektroniske komposisjoner og presentasjoner, utvekslinger og mentorskap.

Les mer her

Mot slutten av oppholdet vil de presentere seg og sitt arbeid til lokalbefolkningen i Honningsvåg, 8. juli kl. 12 på Nordkappmuseet.

Vertskap, kuratorer og produsenter er kunstnerne Eirik Blekesaune og Emma Gunnarsson.

Museum24:Portal - 2024.05.06
Grunnstilsett-versjon: 1