Landscapes Within - Vilija Vitkutė kunstutstilling

Nordkappmuseet inviterte Vilija Vitkutė med utstillingen sin til Honningsvåg. Hun jobber med bodypaint og fotografi, og maler mennesker i landskapet utendørs på et sted der lys, perspektiv, landskap og komposisjon smelter sammen.

• Utsnitt av en utstilling med landskapsbilder.
    Bodypaint utstilling Nordkappmuseet. Foto: Erik Lingjærde

Mer om kunstneren

Vilija Vitkute er født i 1992 i Klaipeda, Litauen, hvor hun også tog sin kunstutdanning. I 2010 flyttet hun til Dalarna i Sverige og nå bor hun i Sør-Tirol, Italia siden 2019, sammen med sin datter og mann som også arbeider innenfor kroppsmaling.

Siden Vilija var tenåring har hun jobbet som profesjonell kunstner i Sverige og internasjonalt. Hun er en tverrfaglig kunstner innen kroppsmaling, fotografi, scenekunst, film, papirhåndverk, kostymer og installasjoner.

Sin største inspirasjon finner hun i naturen, spesielt i Arktis, hvor hun brukte mer enn seks år på å forske på og skape kunst i harmoni med omgivelsene.

I dag er hun den eneste kvinnelige kunstneren innenfor kroppsmaling i Arktis. Kunstverkene hennes setter søkelys på det nordlige og arktiske miljøet, forsker på urfolkskulturer, bærekraft, og menneske- og dyrerettigheter. Hun bærer frem et budskap om å beskytte naturen mot klimakrisen.

Hun er to ganger verdensmester i bodypainting: 2019 i Special Effects og 2021 i Camouflage-Bodypainting. Hennes kunstverk, filmer og installasjoner har blitt stilt ut internasjonalt i museer og gallerier, på Venezia Biennale i 2014, og blitt sett på TV og andre medier over hele verden som Vogue, SVT, Kabel1, VG, Daily Mail, Sun, New York Times, etc.

Vilija Vitkute er aktuell i år med utstillingen "The Landscapes Within" (Landskapene innenfor) på Nordkappmuseet. Disse kunstverkene ble laget mellom 2015 og 2022 for å øke bevisstheten om miljøet i Norden og de arktiske områdene på Island, Sverige og Norge. Bildene forteller om sammenkobling og tapt forhold til naturen – og oss selv som forårsaker klimakrisen.

Vilija bruker kamuflasje-bodypainting-teknikk og fotografi for å lage bilder og film. Hun maler for det meste lokale folk fra områdene som har en relasjon eller historie til plassen. Hun maler mennesker i landskapet utendørs på et sted der lys, perspektivet, landskap og komposisjon er best for bildeskaping. Prosessen er svært langvarig og krever konsentrasjon, samtidig må den gjennomføres raskt på grunn av de ofte utfordrende værforholdene. Modellene hennes bruker en spesiell puste- og meditasjonsteknikk for å holde seg varm og stille.  Hun maler og fotograferer dem mellom 20-60 min. Vilija har laget over 25 kroppsmalerier, flere filmer og har gitt ut «Arctic Landscapes Within»-kalenderen.

Nå turnerer kunstverkene hennes verden rundt på museer, gallerier og kunst- og kulturarrangementer. Vilija vil gjerne fortsette å arbeide i de arktiske områdene og kommer gjerne tilbake til Nordkapp.

• Utsnitt av en utstilling med landskapsbilder der nakne kvinner er en del av landskapet.
    Bodypaint utstilling Nordkappmuseet. Foto: Erik Lingjærde