Kåre Kivijärvi -- Fra de store banker

Fotoutstilling i Gjenreisningsmuseets auditorium 16. mars 2023-31. januar 2024.

• Sort-hvitt fotografi av Kåre Kivijärvi, fra en fisketråler. Høy sjø står opp langs ripa på båten.
    Foto: Kåre Kivijärvi

Sommeren 1959 fikk Kåre Kivijärvi (1938-1991) i oppdrag av fiskeindustribedriften Findus å dokumentere selskapets nyetablerte trålerfiske i Barentshavet. Frem til 1962 fulgte han flere turer med Findus’ trålere. Hans fotografier representerer for mange selve urbildet på den nordnorske fiskerinæringen på denne tiden. Serien er en unik kulturhistorisk dokumentasjon av oppbyggingen av trålerflåten i pionertiden.

Findus’ tro på Finnmark fikk stor betydning for utviklingen av regionen. Fotografiene gir oss et innblikk i en tid der fiskeindustrien var i endring, og Finnmark ble styrket som leverandør av Norges største fornybare ressurs: fisken i Barentshavet. Hammerfest var i etterkrigstiden den viktigste trålerbyen i Norge. Trålerfisket ga lovnad om kapital, men varslet også om en tiltagende industrialisering og endring av det tradisjonelle fisket, samt samfunnet og naturen. Serien er absolutt aktuell i en tid der kystfiskeretten er under diskusjon, og fiskeriene i stadig større grad forsvinner fra Finnmarkskysten.

Hammerfestingen Kåre Kivijärvi (1938 -1991) regnes som Norges første fotokunstner. Hans navn og kunst er omgitt av mange myter, og han omtales gjerne som «mørkerommets mester». Hans fotografier står på lister over de viktigste norske kunstverk fra 1900-tallet, og de blir omtalt i kunst- og fotohistoriske oversiktsverk. Kivijärvis fotografier fra trålerfisket kom til å følge hans karriere livet ut. Materialet fra disse turene ble senere brukt i noen av Kivijärvis mest kjente arbeider: Trålergaster, Svalbardbanken og Fra de store banker. Det er viktig å gjøre et skille mellom kunstneren og fotojournalisten Kivijärvi. Han var svært kresen ved hvilke motiver han presenterte som kunst. I hans kunstverk finner vi sterke kontraster mellom de helt sorte og de helt hvite feltene, mens motivene levert til Findus innehar et større spekter av gråtoner. Motivene i Findus-serien bør derfor anses som unik kulturhistorisk dokumentasjon.

«I begynnelsen av sekstiårene gjorde han en stor serie bilder fra trålerfeltet for Findus i Hammerfest. Bildene dekker en hel vegg i bedriften, og er Kåre Kivijärvis eneste monumentalarbeid. Til gjengjeld er dette arbeidet så monumentalt at verdien av det neppe har gått opp for de fleste av oss. En enestående dokumentasjon av trålerfiskerens arbeid på havet i storm og mørke, gjennomstrømmet av poesi og av lojalitet med havets arbeidere. Denne fotoserien går rett inn i Kivijärvis kunstneriske program; en art poetisk dokumentarisme.» – Odd Sønvisen

Samlingen eies av HAVFISK Finnmark AS. De ønsker at deler av kunsten som selskapet over tid har kjøpt inn til sitt anlegg i Hammerfest skal kunne gjøres tilgjengelig for befolkningen i Hammerfest, gjennom evighetslån til Hammerfest kommune. Gjenreisningsmuseet, som kommunal visningsarena, har dermed gleden av å kunne invitere til gjensyn med serien.

• Plakat til fotoutstilling av Kåre Kivijärvi: "Fra de store banker" ved Gjenreisningsmuseet. Et utydelig bilde viser en sydvest og i bakgrunnen landskap i Finnmark. Utstillingen åpner 16. mars 2023 kl. 18:00.
Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1