Kan du historien til boligen din?

Da ho stod på kaia og så opp mot der huset hadde stått, var bare murtrappa igjen. Alt annet var borte, alt.

• Et grønt gjenreisningshus mot en blå himmel.
    Foto: Linn A. Christiansen / Gjenreisningsmuseet for Finnmark og Nord-Troms

Dette var synet og starten på gjenreisninga som generasjonen før oss måtte gjennom.

Ofte hører man at man skulle ønske at den gamle trebebyggelsen ble bevart, det var så fint i Hammerfest før krigen. Mens dagens bebyggelse er stygg sammenlignet med tidligere byggestil.

Men hva representerer dagens bebyggelse egentlig?

Hammerfest ble totalt utslettet av den brente jords taktikk. Byen er også av blant annet BBC Travel blitt sammenlignet med Hiroshima med tanke på hvor store ødeleggelsene var og omfanget av gjenoppbygging. Ingenting skulle være tilgjengelig som skjul og hjelp for de allierte i motangrepet mot nazistene.

Byen og området som reiste seg gjenreisningsperioden er et vitnesbyrd på sterk viljestyrke og ønske om å komme hjem.

Det skulle bygges opp fort, billig og effektivt. Dette gjenspeiles den dag i dag med enkel byggestil der hus og bygg fortsatt bærer preg av samme arkitektur. Gjenreisningsarkitekturen forteller på en og samme tid en historie om ødeleggelse og om det vi har tapt, men den forteller også om styrke; om gjenreisning, nybygging, om nye hus, i ny stil for en ny tid. En arkitektur skapt for nye behov, krav, ny teknologi og nye idealer.

Gjenreisningsarkitekturen er en norsk tilpasning av stilstrømninger i Europa. Den europeiske funksjonalismen ble opplevd som litt for moderne og upassende for det norske klima med sine flate tak og store vindusflater. Man ønsket heller å utvikle en moderne arkitektur som tilpasset idealene fra nasjonal tradisjon og som opplevdes som mer hjemlig og lettere gjenkjennelig. Man kan på mange måter si at det er en klimatilpasset arkitektur, og således en livligere og mer hverdagslig form for funksjonalisme. Hverdagsarkitekturen i form av bygårder, næringslokaler og private hus er kanskje ikke gammel, eller spesielt vakker, men det er en del av nasjonal kulturarv og en synliggjøring av hvem vi er og hva vi har vært igjennom. Den bidrar til å gi oss identitet.

Denne arkitekturen er spesiell av sitt slag. Riksantikvaren har sagt at «Gjenreisningsbyen Hammerfest med sin byplan og sine bygninger vurderes å være av nasjonal kulturminneinteresse» og

«Hammerfest representerer en av de største og mest komplette gjenreisingsplanene med alle byens funksjoner bevisst plasser»

Historien og kulturen er endel av vår identitet. Den er viktig ikke bare for oss som bor her, men for alle som vil lære og forstå historien.

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1