Hopp til hovedinnhold

17. mai-tale ved Partisanbautaen

  • Hilde Mathisen

Tale til minne om partisanene i Berlevåg

I Berlevåg er det lang tradisjon for at 17. mai-toget stopper ved bautaen til minne om de som døde på havet, som står ved kirken, og ved Partisanbautaen i parken. Avdelingsleder Leif Hammer fikk æren av å holde talen ved Partisanbautaen i år. 

Hammer fortalte om de syv partisanene fra kommunen som ble tatt og henrettet av nazistene i 1943. Han la vekt på at vi ikke må glemme denne historien:

«Når tidsvitner dør er det lett å glemme det som skjedde. Det er lett å glemme skrekken krig bringer med seg. Det er lett å glemme. Men glemsel gjør oss sårbare. Hvis vi skal hedre de som mistet livet i kampen […] for fred og uavhengighet, så må vi huske. Det skylder vi dem.»

«Vi må verne om det som gjør Norge til et godt land å bo i. Og det gjør vi ved å huske vår egen historie.»

Berlevåg havnemuseum håper alle hadde en fin 17. mai-feiring!